Att tänka på innan du skickar in din telefon för reparation/service:


Egen felsökning:

Android:
Börja alltid med att stänga av telefonen, ta ut batteriet om det är möjligt och låt telefonen vara avstängd i ett par minuter.

Soft Reset: Håll inne av/på-knappen och volym ned samtidigt (även hemknappen om en sådan finns). Håll inne dessa tills att skärmen blir svart. Telefonen har nu återställt sig utan att någon personlig information försvunnit.

iPhone:
Börja alltid med att stänga av telefonen och låt vara avstängd ett par minuter.

Soft Reset: Håll inne på/av-knappen och hemknappen samtidigt. Håll inne dessa tills skärmen blir svart. Telefonen har nu återställt sig utan att någon personlig information försvunnit.


Backup och säkerhetskopiering:
Innan ni skickar in er telefon för reparation/service behöver ni säkerhetskopiera er personliga information såsom: kontakter, bilder och anteckningar. Detta eftersom alla telefoner återställs till fabriksinställningar och uppdateras med de senaste inställningarna när de är på serviceverkstaden.

Android:
Det bästa alternativet är att säkerhetskopiera telefonens information via tillverkarens egna program.

Samsung Kies
http://www.samsung.com/se/support/usefulsoftware/KIES/JSP

Sony PC Companion
http://www.sonymobile.com/se/tools/pc-companion/

HTC Sync Manager
http://www.htc.com/se/software/htc-sync-manager/

iPhone:
Det bästa alternativet är att säkerhetskopiera telefonens information via Apples egna program. iTunes finns att hämta här: http://www.apple.com/se/itunes/download/

”Hitta min iPhone”
I alla iPhones som skickas in till serviceverkstaden måste funktionen ”Hitta min iPhone” inaktiveras.

Inaktivera via iCloud: http://support.apple.com/kb/PH2702?viewlocale=sv_SE


Garanti:

Garanti gäller för fabrikationsfel från tillverkarens sida.

Alla mobiltelefontillverkare lämnar 24 månaders garanti förutom Apple som lämnar 12 månaders garanti.
Utbytesenheter från Apple har 3 månaders garanti.

Medföljande mobiltillbehör såsom batteri, headset och laddare har 6 månaders garanti.

Yttre åverkan:

Yttre åverkan är fel som inte täcks av garanti och där kunden får bekosta reparationen själv. Detta kan till exempel vara att skärmen är sprucken eller att telefonen är fuktskadad. Vid dessa skador ser serviceverkstaden över vad det kostar att laga telefonen, därefter får ni ett kostnadsförslag att ta ställning till. Observera att det ej är möjligt att få reparerat ett fel som normalt täcks på garanti om t.ex. en skärm är sprucken på telefonen eller telefonen delvis är fuktskadad. Då anses garantin vara förbrukad.

Vid nekat eller uteblivit svar på kostnadsförslag debiteras kund med 396 kr exkl. moms. (Svar krävs inom sju dagar annars debiteras kostnaden 396 kr exkl. moms

Nästa